weblogberichten

Denk aan NIVEA!

Iedereen heeft op de werkvloer weleens te maken met conflicten. Dit kan gaan van kleine ergernissen tot hoogoplopende ruzies. De meeste van ons vinden dat niet prettig en lopen daar liever van weg. Zeker in deze periode waarin we veelal thuiswerken, is het makkelijk om het gesprek over een conflict te vermijden. Je komt elkaar simpelweg niet tegen bij de koffieautomaat of in een werkoverleg.

Dat betekent niet dat je geen last hebt van de situatie. Emoties die bij iedereen die een conflict ervaart een rol spelen zijn onmacht, boosheid, miskenning, frustratie, niet serieus genomen voelen en onrechtvaardigheid. Het is belangrijk dat je je bewust bent van deze gevoelens: voor jezelf en ook als je ziet dat iemand anders een conflict (met jou?) heeft.

Verder heb jij altijd gelijk! Je bent niet in staat om je te verplaatsen in de ander en dat wil je ook helemaal niet. Jouw werkelijkheid is dé waarheid en het eigen belang staat voorop. Ter geruststelling: Dit is geen gebrek in jouw persoonlijkheid, maar behoort tot normaal conflictgedrag.

En het kan niet vaak genoeg herhaald worden: Hoe eerder je met het conflict aan de slag gaat, hoe makkelijker het is op te lossen.

Omdat jij de ander niet kan veranderen - was dat maar zo -  en de ander jou niet, geeft het RABA handvatten om op een effectieve manier in gesprek te gaan. 
Wat kan je doen?

Jongetje met zonnebrand creme op zijn gezichtr

Denk aan NIVEA

Als je dit leest en je moet je koffer nog pakken omdat je op het punt staat om op vakantie te gaan, denk je wellicht dat dit een tip is om zonnebrandcrème van een bepaald merk mee te nemen. 

Maar nee, met NIVEA bedoelen we in dit verband Niet Invullen Voor Een Ander.

Aannames

We doen heel gemakkelijk aannames, dat blijkt al uit dit voorbeeld. We denken op basis van onze ervaringen te weten wat de ander bedoelt, wat de ander wil of wat hij belangrijk vindt. We vullen het alvast voor een ander in.

Een ander voorbeeld:
Je collega heeft een andere baan en jij roept spontaan: ik organiseer een afscheidsborrel want dat heeft hij verdiend.

Dit kan tot ergernis leiden als je collega daar helemaal niet op zit te wachten. Je voelt je afgewezen en gekwetst, het was toch immers alleen maar aardig bedoeld. Je bent je niet bewust van jouw aanname dat je hem daarmee geen  plezier doet omdat volgens jou bij een afscheid automatisch een borrel hoort. 

Het is goed om je te realiseren dat een ander jouw gebaar anders kan interpreteren dan je hebt bedoeld en je af te vragen hoe je zelf zou reageren als iemand voor jou denkt. 
 

Check je aanname

Het is goed om je te realiseren dat een ander jouw gebaar anders kan interpreteren dan je hebt bedoeld en je af te vragen hoe je zelf zou reageren als iemand voor jou denkt. 

De meeste mensen vinden het namelijk niet prettig als er voor hen gedacht en besloten wordt hoe goed de bedoelingen ook zijn. 
Realiseer je dat dat weerstand kan oproepen. Mensen voelen zich niet serieus genomen, hun mening doet er blijkbaar niet toe. 

Denk aan NIVEA is in feite een oproep om je aanname te checken; dat kan door het stellen van een simpele vraag. 

Of je nu wel of niet op vakantie gaat: Zorg dat je standaard NIVEA bij je hebt!

Meer informatie

En als het niet lukt met NIVEA, dan kan je altijd een beroep dan op de adviseurs van het RABA. Ze geven je graag advies hoe je het beste met elkaar in gesprek kunt gaan. Het RABA is iedere werkdag telefonisch bereikbaar van half 9 tot half 6 via 06- 31 622 633. Of stuur het aanvraagformulier in dat je op de homepage van deze website vindt.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.