weblogberichten

Een beter gesprek door ANNA

Iedereen heeft op de werkvloer weleens te maken met conflicten. Dit kan gaan van kleine ergernissen tot hoogoplopende ruzies. De meeste van ons vinden dat niet prettig en lopen daar liever van weg. Zeker in deze periode waarin we veelal thuiswerken, is het makkelijk om het gesprek over een conflict te vermijden. Je komt elkaar simpelweg niet tegen bij de koffieautomaat of in een werkoverleg.

Dat betekent niet dat je geen last hebt van de situatie. Emoties die bij iedereen die een conflict ervaart een rol spelen zijn onmacht, boosheid, miskenning, frustratie, niet serieus genomen voelen en onrechtvaardigheid. Het is belangrijk dat je je bewust bent van deze gevoelens: voor jezelf en ook als je ziet dat iemand anders een conflict (met jou?) heeft.

Verder heb jij altijd gelijk! Je bent niet in staat om je te verplaatsen in de ander en dat wil je ook helemaal niet. Jouw werkelijkheid is dé waarheid en het eigen belang staat voorop. Ter geruststelling: Dit is geen gebrek in jouw persoonlijkheid, maar behoort tot normaal conflictgedrag.

En het kan niet vaak genoeg herhaald worden: Hoe eerder je met het conflict aan de slag gaat, hoe makkelijker het is op te lossen.

Omdat jij de ander niet kan veranderen - was dat maar zo -  en de ander jou niet, geeft het RABA handvatten om op een effectieve manier in gesprek te gaan. 

Illustratie van twee hoofden die met elkaar praten in een onbegrijpelijke tekstwolk

ANNA

In een vorig weblog hebben we je tip gegeven om standaard aan NIVEA te denken omdat we makkelijk aannames doen. De volgende afkorting – ANNA - is daarvoor een mooi ezelsbruggetje. 

ANNA staat voor: Altijd Nagaan (of Navragen) Nooit Aannemen 

Zonder dat we ons ervan bewust zijn doen we heel vaak aannames. 
Hoe vaak denk je niet:

  • Hij/zij wil vast wel……..
  • Hij/zij zal wel weer niet kunnen
  • Het lijkt me toch logisch dat……
  • Ik kan me voorstellen dat…….
  • Het kan niet anders dan dat……

We denken de ander begrepen te hebben maar achteraf blijkt dat niet zo te zijn en is er sprake van miscommunicatie. We nemen aan dat wat we zelf denken of interpreteren de waarheid is zonder te checken of dat wel klopt. 

Aannames zijn meestal gebaseerd op onze eigen ervaring en vaak kloppen ze ook. Maar het risico is dat je ze als zekerheden aanneemt en dan kan het mis gaan. 

Stel de juiste vraag!

ANNA betekent dus dat je iets niet ‘zomaar’ moet aannemen maar moet checken door middel van het stellen van een vraag. 

“Dus als ik je goed begrijp, ga jij dit voorstel verder uitwerken……………Klopt dat?”

Je herhaalt dus de woorden van de ander zoals jij die hebt begrepen, gevolgd door de woorden “klopt dat?” Belangrijk daarbij is dat je wacht op het antwoord van de ander voordat je eventueel een volgende vraag stelt of verder gaat met het gesprek. 

Stel de juiste vraag: "Klopt dat?"

Advies nodig?

En als het niet lukt met ANNA, dan kan je altijd een beroep dan op de adviseurs van het RABA. Ze geven je graag advies hoe je het beste met elkaar in gesprek kunt gaan. Het RABA is iedere werkdag telefonisch bereikbaar van half 9 tot half 6 via 06- 31 622 633. Of stuur het aanvraagformulier in dat je op de homepage van deze website vindt.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.