weblogberichten

Wees een OEN

Iedereen heeft op de werkvloer weleens te maken met conflicten. Dit kan gaan van kleine ergernissen tot hoogoplopende ruzies. De meeste medewerkers vinden dat niet prettig en lopen daar liever van weg. Zeker in deze periode waarin we veelal thuiswerken, is het makkelijk om het gesprek over een conflict te vermijden. Je komt elkaar simpelweg niet tegen bij de koffieautomaat of in een werkoverleg.

Foto van collega's die ruzie hebben

Dat betekent niet dat je geen last hebt van de situatie. Emoties die bij iedereen die een conflict ervaart een rol spelen zijn onmacht, boosheid, miskenning, frustratie, niet serieus genomen voelen en onrechtvaardigheid. Het is belangrijk dat je je bewust bent van deze gevoelens: voor jezelf en ook als je ziet dat iemand anders een conflict (met jou?) heeft.

Ga aan de slag!

Verder heb jij altijd gelijk! Je bent niet in staat om je te verplaatsen in de ander en dat wil je ook helemaal niet. Jouw werkelijkheid is dé waarheid en het eigen belang staat voorop. Ter geruststelling: Dit is geen gebrek in jouw persoonlijkheid, maar behoort tot normaal conflictgedrag.

En het kan niet vaak genoeg herhaald worden: Hoe eerder je met het conflict aan de slag gaat, hoe makkelijker het is op te lossen.

Omdat jij de ander niet kan veranderen - was dat maar zo -  en de ander jou niet, geeft het RABA handvatten om op een effectieve manier in gesprek te gaan. 
Wat kan je doen?

Wees een Oen!

De afkorting OEN staat voor Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Dit is een manier om jezelf in de juiste basishouding te brengen om een effectief gesprek met de ander te voeren. Hoe doe je dit? Maak je hoofd leeg en probeer jouw (voor)oordelen even uit te zetten. Je kiest er bewust voor dat je oprecht geïnteresseerd bent in wat de ander beweegt of wat hij of zij nodig heeft. Dit klinkt misschien ingewikkeld maar oefening baart kunst!

De uitleg

Open

Een open houding betekent dat je interesse toont en belangstelling hebt. Het is de bereidheid om zonder oordeel, met een ‘open mind’, naar de ander te luisteren. Vergeet niet om op je lichaamstaal te letten: doe je armen en benen niet over elkaar en draai tijdens het gesprek je hoofd naar de ander toe en kijk hem of haar aan.

Eerlijk

Eerlijkheid is een eigenschap die persoonlijke integriteit of een ontbreken van bedrog, leugens of verdoezeling van feiten inhoudt. Je luistert zonder ‘verborgen’ agenda.

Nieuwsgierig

Je vraagt door, je stelt een volgende vraag: “en toen?”. Op deze manier laat je zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in de ander.

Het begin van een goed gesprek is dus laten zien dat je wil weten wat de ander beweegt. En wellicht kan je op deze manier de ander verleiden om ook in jou geïnteresseerd te raken….

Contact met het RABA

En lukt het toch niet om er samen uit te komen? De adviseurs van het RABA helpen jullie graag verder. Ze zijn iedere werkdag telefonisch bereikbaar van half 9 tot half 6 via 06 - 31 622 633. Je kunt ook het contactformulier invullen dat op de homepage van deze website staat.

Dit weblog is de eerste uit een reeks waarin de mediators van het RABA handvatten geven om met elkaar in gesprek te gaan. Iedere 14-dagen verschijnt het volgende weblog. Hou deze website dus in de gaten!

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • Interessante & heel nuttige weblog. Goed om zo af en toe even stil te staan bij dit onderwerp ! En in de praktijk te oefenen ;-)

    Van: Niels Megens | 23-04-2021, 14:24