Hoe knetterende conflicten te voorkomen

weblogberichten

Zo luidt de titel van een lezenswaardig artikel in het Financieel Dagblad van 30 augustus jl. Als RABA-mediator valt je oog daar natuurlijk gelijk op. Als het dan ook nog gaat over conflicten op het werk verdient het uiteraard aandacht.

De auteurs – twee ervaren trainers en mediators – openen met een schokkende bewering: 60% van de arbeidsconflicten eindigt met het vertrek van een van de conflictpartijen en meestal is dat de partij die het laagst in de hiërarchie staat. Waarschijnlijk de werknemer, voeg ik er dan aan toe. Ontslag hoeft niet altijd aan de orde te zijn maar materiële en emotionele schade is er hoe dan ook, aan beide kanten.

Met de auteurs denk ik dat conflicten eerder zullen toenemen dan afnemen. Crises volgen elkaar op. Fundamentele dagelijkse zorgen over inflatie en stookprijzen worden ongetwijfeld merkbaar op de arbeidsvloer. De beloningssystematiek komt onder druk te staan: periodieke salarisverhogingen worden van levensbelang. Toename van ziekteverzuim ligt op de loer. Werknemers raken eerder gedemotiveerd, energie is niet onuitputtelijk. Thuiswerkers – waar nog geen substantiële verandering in komt – ontberen vaak het sociale vangnet op kantoor. Ze missen het dagelijkse directe contact met collega’s waar lief en leed wordt gedeeld en soms ook oplossingen worden geboden.

Het is goed, met name als manager, om alert te zijn op veenbrandjes en al in een vroeg stadium een conflict bij de horens te vatten.

Wanneer spreken we van een conflict: er is sprake van een conflict tussen twee partijen (personen of groepen), als tenminste één van beiden zich ergert of gehinderd voelt door de ander.

Schroom evenmin om snel hulp in te schakelen. Hoe eerder hoe beter. Dat kan natuurlijk bij de HR-adviseur maar zeker ook bij een conflictdeskundige van het RABA. Mediators zijn opgeleid om conflicten te de-escaleren, om emoties bespreekbaar te maken en om in plaats van standpunten te zoeken naar belangen. Eerder praten en actief en zuiver luisteren voorkomen verdere escalatie.

In dit model zie je de ontwikkeling van een conflict. Van de fase waarin ieder mens nog zelf de kwestie kan oplossen, naar de fase waarin een derde goed zou kunnen helpen, tot de laatste fase waarin vooral een derde de knoop moet doorhakken.

Tip voor de manager: reageer in een vroeg stadium ook als je in de verste verte nog niet aan een conflict denkt.

Een goed gesprek met elkaar voeren is meestal de eerste stap. Hoe je dat aanpakt, leggen de adviseurs van het RABA in een online kennissessie aan je uit. 
Ze vertellen alles over de achtergrond van conflicten en geven tips en oefeningen in luisteren, vragen stellen en een goed gesprek voeren. 

De Kennissessies worden gegeven op 4 en 6 oktober a.s. van 15.00 - 16.00 uur. Wil je je inschrijven? Klik dan hier.

Voor wie het hele artikel wil lezen, dat kan via deze link. Maak een gratis account aan en klaar is Kees.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.