Wie het Van Dale woordenboek openslaat (of makkelijker: googelt) en zoekt op de definitie van ‘conflict’ vindt daar het volgende:
Con·flict (het; o; meervoud: conflicten): strijd, verschil van mening: een gewapend conflict een strijd die met wapens wordt uitgevochten; in conflict komen met iem. of iets

Je ziet al, de term conflict kent meerdere gradaties en hierover zijn boeken volgeschreven. Dit weblog richt zich op de vragen: wanneer leent een situatie zich eigenlijk voor mediation en wanneer kan men zich melden bij het RABA voor advies? In de praktijk blijkt daar soms nogal wat misverstand over te bestaan.

Een kleine greep:

  • Mediation kan pas worden ingezet als een conflict al (ver) is geëscaleerd.
  • We hebben een conflict, maar het is een zwaktebod als er een derde partij bij moet komen om tot een oplossing te komen. Daar moeten we toch zelf uit kunnen komen?
  • Voor een conflict zijn twee partijen nodig en ik heb helemaal geen conflict, dus hoef ik er ook niets mee.

Fabel 1: mediation heeft alleen zin bij (ver) geëscaleerde conflicten

Het tegendeel is waar. Een misverstand is sneller uit de wereld dan een situatie waarin advocaten de communicatie hebben overgenomen. Hoe eerder je met een conflict aan de slag gaat, hoe gemakkelijker het is op te lossen. Het devies is dus: zet in een vroeg stadium al stappen en niet pas als de zaak al te ver heen is. Uiteraard is het goed om dat eerst zelf te proberen, in dit eerdere weblog vind je verschillende tips. Lukt dat niet, dan is mediation – juist in een vroegtijdig stadium – een prachtig middel om de situatie in een vertrouwelijke setting bespreekbaar te maken.

Fabel 2: de inzet van het RABA is een zwaktebod

Communicatie kan soms verdraaid lastig zijn en ja, idealiter komen mensen daar gewoon samen uit door middel van een open gesprek. Soms lukt dat echter niet en blijven zaken onbesproken of erger, de verhoudingen komen onder hoogspanning te staan. Met elkaar vaststellen dat sprake is van een lastige situatie waar je wat hulp bij kunt gebruiken is dan geenszins een zwaktebod, maar getuigt juist van moed en kracht. Je neemt verantwoordelijkheid en spreekt naar elkaar uit: dit is niet makkelijk, maar laten we samen tot een oplossing komen. Een oplossing die je bovendien – onder begeleiding van het RABA – zelf met elkaar kiest.

Fabel 3: voor een conflict zijn twee partijen nodig die een conflict ervaren

Een conflictsituatie wordt door de betrokkenen lang niet altijd op dezelfde wijze beleefd. De een kan zich vreselijk storen aan het gedrag van de ander, terwijl die ander zich van geen kwaad bewust is. Is er dan niets aan de hand of is het ook in deze situatie verstandig het gesprek aan te gaan? Wij denken van wel en gaan uit van de volgende definitie:
 

‘Er is sprake van een conflict tussen twee partijen (personen of groepen), indien tenminste één van beiden zich ergert of gehinderd voelt door de ander.’

Dus: vind jij zelf dat er eigenlijk niet zoveel aan de hand is, maar merk je dat je collega ergens mee zit? Of heb jij juist ergens last van vind je het lastig om dit bespreekbaar te maken? Stel je nieuwsgierig op, spreek vanuit je eigen gevoel en vraag hoe de ander tegen de zaak aankijkt. Mogelijk resultaat: meer onderling begrip en een (nog) betere samenwerking. Het proberen waard! Neem gerust contact met ons op als je wilt overleggen over hoe je dit het beste aan kunt pakken. 

Meer informatie

Het RABA-team staat altijd klaar om vragen te beantwoorden, om te sparren in een lastige situatie of voor de inzet van mediation of een gesprek onder begeleiding. Wij zijn iedere werkdag telefonisch bereikbaar via 06-31 622 633, via email: raba@rijksoverheid.nl, of via het formulier op de website.