Uitleg conflictstijlen

Je hebt net de conflictstijlen test gedaan en weet nu de uitslag. Graag leggen we op deze pagina uit wat het betekent om een bepaalde conflictstijl te hebben. Weet vooraf: er is geen goede of foute conflictstijl. Elke conflict is namelijk anders. Wel is het belangrijk om te weten hoe je uit conflict wilt komen. 

De toegever

De toegever ofwel de teddybeer. Deze persoon bekommert zich vooral om de relatie met de ander en is zeer meewerkend. Hij wordt dan ook meestal aardig gevonden door zijn omgeving, kan zich goed inleven in anderen en is daarom ook een goede gesprekspartner. Maar zijn doelen realiseert hij niet.

De compromissen sluiter

De compromissen sluiter wordt ook wel de kwal genoemd. Waarom een kwal? Omdat dit een dier zonder ruggengraat is. De kwal is een slimme onderhandelaar: de tegenpartij kan enkele van zijn punten realiseren als daar maar tegenover staat dat hij zelf ook op een aantal punten zijn zin krijgt.

De probleemoplosser

De probleemoplosser noemen we ook wel de uil, degene die probeert zowel de relaties goed te houden, maar ook de doelen te realiseren. Hij heeft een balans gevonden tussen zijn eigen belangen en die van anderen en is ook steeds bezig om al die belangen te onderzoeken, in kaart te brengen en te behartigen.

De vermijder

De vermijder noemen we een schidpad. Dat is iemand die noch de doelen realiseert, noch geïnteresseerd is in de relatie met de ander. De schildpad vermijdt het liefst conflicten, vindt ook dat hij of zij daar meestal niets mee te maken heeft. Voordeel van die afstand is overigens dat deze personen goed in staat zijn om een objectief oordeel over het conflict te geven, zij hebben immers weinig belang bij beide zijden.

De doordrukker

De doordrukker is een echte haai. Een bijzonder assertief persoon, die zich niet bekommert om samenwerking of het welbevinden van mensen in zijn omgeving, zolang als hij zijn doelen realiseert. 

Welke stijl is de beste?

Welke stijl de beste is, hangt van de situatie af. Elke stijl is effectief in bepaalde situaties. Zo moet een leider doordrukken als er veel tijdsdruk is en hij zeker weet dat hij gelijk heeft. Hij kan beter samenwerken om het probleem op te lossen als hij de ander nodig heeft en de belangen even zwaar wegen. Het voorstellen van een compromis is beter als een tijdelijke oplossing helpt en wanneer de belangen niet al te groot zijn. Toegeven kan als stijl effectief zijn als er krediet moet worden opgebouwd voor later en als het resultaat er eigenlijk niet zoveel toe doet. Het conflict vermijden tenslotte, kan het beste zijn indien de ander duidelijk machtiger is en het eigen gelijk niets oplost.

Meer informatie en tips voor een goed gesprek

Heb je een conflict of verschil van mening op de werkvloer? Vraag dan het RABA om advies. De mediators helpen je graag verder. Ga je zelf het gesprek aan? Klik dan hier voor tips voor het voeren van een goed gesprek.